Translate

zaterdag 18 mei 2013

Aardbei schuimpjes :)

Vorige week deze aardbei schuimpjes gemaakt en ze waren in 123 allemaal op!!!  Ze smelten dan ook in je mond!  Ik heb deze nu met aardbeitjes gemaakt, maar eenmaal je een goed basisrecept hebt kan je er eigenlijk alles aan toe voegen.  Je kan ze ook bestrooien met leuke sprinkels, gekleurde suiker, stukjes noot... en probeer zeker ook eens verschillende spuitmondjes uit om ze te spuiten.  Have fun zou ik zeggen en laat je volledig gaan! :)





75 gr eiwitten
45 gr fijne kristalsuiker
45 gr fijne kristalsuiker
60gr poedersuiker (bloemsuiker)
Verse aardbeitjes gepureerd en gezeefd

Klop de eiwitten tot schuim en voeg de eerste 45gr suiker toe en klop verder.  Voeg dan de 2de 45gr suiker toe en klop tot een stevig schuim.  Spatel als laatste de poedersuiker door het schuim, gevolgd door een paar eetlepels aardbeienpuree.  Ik meng dit laatste er héél voorzichtig onder, want ik wil het eigenlijk mooie egaal onder mijn schuim.  Neem een spuitzak met een spuitmondje naar keuze en trek met een penseeltje met rode kleurstof strepen in de spuitzak en schep nu je schuim erin.  Spuit dopjes op een met bakpapier beklede bakplaat en bak af in een voorverwarmde oven op 100°C gedurende een uurtje, let wel dit hangt ook af van de grote en zal je dus een beetje moeten aanvoelen.  Haal ze na het bakken ook niet direct uit de oven, maar zet de oven uit en laat ze verder drogen in de oven.  Ik hou ervan dat mijn schuimpjes nog wat smeuig zijn, dus de mijne gaan er altijd iets minder lang in ;)

Tips:

De schuimpjes zijn voldoende gebakken als ze van het bakpapier loskomen.
Ontvet al je keukengerief vooraf, dit helpt om je eiwit mooi stevig op te kloppen.
Gebruik altijd eiwit op kamertemperatuur.
Laat het schuim niet staan, maar verwerk onmiddellijk.
Bewaar de schuimpjes in een luchtdichte doos en op een drogen plaats.

Véél plezier ermee!!!

Xxx

2 opmerkingen: