Translate

zondag 13 november 2011

Een klassieker: Broodpudding!

Een paar dagen geleden nog eens broodpudding gemaakt van de oude restjes brood.  Hier thuis is dit een absolute topper en blijft nooit lang liggen (binnen het uur is hij op :))!  Ik moet eerlijk zijn ik ben ook dol op broodpudding, maar hij moet wel lekker smeuïg zijn.  Ik gebruik al jaren hetzelfde recept, alleen wissel ik af en toe de extra's af.  Nu had ik zin in appel, kaneel, rozijntjes en amaretto broodpudding en mmmmmmmmm... die is echt zooooooo ontzettend lekker!!!

Hier het recept:

500ml melk
200g suiker
300g oud brood (zonder korstjes)
4 eitjes losgeklopt
1 grote soeplepel puddingpoeder
Rozijntjes naar smaak geweekt in de amaretto
2 appeltjes
Kaneel naar smaak toevoegen

Zet de melk met de suiker op het vuur en laat de suiker smelten, de melk mag niet koken, alleen lauw worden.  Doe de korstjes van het brood en doe het in een ruime kom, giet hier de lauwe melk over en prak het goed.  Klop de eieren los en giet ze bij het mengsel, gevolgd door het puddingpoeder, alles goed mengen.  Doe er de rozijntjes bij en nog een goeie scheut amaretto :) Schil de appels en snij ze in blokjes, overstrooi ze met kaneel en voeg ze erbij.  Nog eens goed mengen en giet het mengsel in een goed ingevette bakvorm.  Bak in een voorverwarmde oven op 180° zo'n 50 à 60 minuten.  De broodpudding laten afkoelen in de vorm (dit is voor mij het moeilijkste gedeelte)!






Tot de volgende blog!

4 opmerkingen:

  1. wat klinkt dat lekker zeg, en in plaats de eendjes het oude brood te voeren ga ik dit eens proberen. Bedoel je met puddingpoeder zo'n pakje van Saroma? groetjes Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Brigitte,

    zeker eens proberen hoor, is echt super lekker :) met puddingpoeder bedoel ik idd zo'n pakje van Saroma. Laat je mij dan eens weten of de broodpudding in de smaak viel? Vele groetjes,
    Lindsay

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mmm ga ik zeker eens proberen.
    Ik zie dat het een eindje geleden is dat je nog iets poste!!
    Ik hoop binnenkort toch wat meer te zien van u!
    Het bekijken van uw blog doet mij alvast watertanden!

    ps: Ken ik jouw niet van de meester bakker?! toi toi alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Silke,

    Dank je wel voor je leuke reactie, ik weet, ik heb mijn blog een beetje véél verwaarloosd de laatste tijd, maar ga er zeker proberen verandering in te brengen :)

    Ja, je kent mij idd van de meesterbakker ;)

    Vele lieve groetjes,

    Lindsay

    BeantwoordenVerwijderen